diumenge, 30 de setembre del 2012

La música popular (3): El pop i el rock a partir dels anys 80

ELS ANYS 80


El rap i el hip-hop

En aquesta dècada va triomfar una cultura que havia nascut en la dècada anterior
al barri del Bronx de Nova York: el Hip Hop. Havia arrelat entre la comunitat
afroamericana i es basava en quatre aspectes fonamentals: el rap, el scratch., el
breakdance i els graffitti. El rap era la música d'aquest moviment i consistia en
cançons semiparlades que sonaven per damunt d'un obstinat rítmic i amb unes
lletres que sovint abordaven temes social, amb fortes crítiques de la societat
contemporània. El scratch era una manera de fer música a partir de la manipulació
de discos de vinil fent-los anar endavant i endarrere amb les mans. El breakdance
era un ball força acrobàtic que consistia a fer tota mena de piruetes sobre un
mateix punt. I el graffiti era l'espressió plàstica d'aquesta cultura en les parets
dels carrers de la ciutat, amb grans murals a tot color. El grup que va liderar el
rap dels anys 80 va ser Public Enemy i,a finals dels 90, lideraria el cantant
Eminem.

Public Enemy
Eminem


















HR301 - Figt The Power, Public Enemy
HR302 - The Real Slim Shady, Eminem


El Trash Rock i el Hard Rock

També sorgit del hard rock el thrash rock (thrash vol dir assot) que era més dur i de
temps més àgil. Els màximes representants d'aquest corrent foren el grup Metallica.

Metallica

HR303 - Four Horsemen, Metallica


El hard rock, però, no havia pas desaparegut sinó que va renéixer amb força gràcies
nous grups com Guns'N'Roses i Gun que renovaren l'estil donant-li un nou vigor.

Guns'N'Roses
Gun



























HR304 - Civil War, Guns'N'Roses
HR305 - Word Up, Gun


El mainstream

Per la seva banda el rock més clàssic va comptar amb les aportacions personals
de nous músics com Bruce Springsteen, Tina Turner o el grup Dire Straits que
alguns enquadren en l'anomenat mainstream o corrent principal.

Bruce Springsteen
Tina Turner































Dire Straits




















HR306 - Born In The USA, Bruce Springsteen
HR307 - Simply The Best, Tina Turner
HR308 - Sultans Of Swing, Dire Straits


L'indie, el new wave i el gothic rock

Encara que la moda punk va anar a la baixa, la seva influència en la música va seguir
donant lloc a diversos subestils com el nou corrent indie de rock barrejat amb punk
i aspectes avanguardiestes i experimentals, que tindria en The Smiths uns representants
canònics; o com l'anomenat estil new wave que barrejaria l'agressivitat punk amb funk,
reggae i ska, donant lloc a nous grups com The Police, Talking Heads o U2; o el post 
punk gothic rock de The Cure, o el subestil eminentment electrònic que utilitzaria
ritmes mecànics i obstinats amb la imitació electrònica de diversos instruments del que
en foren destacats representants Depeche Mode, Kraftwerk o Mike Oldfield.

The Smiths
The Police




























Talking Heads
U2


































The Cure
Depeche Mode



























Kraftwerk
Mike Oldfield

































HR309 - There Is A Light That Never Goes Out, The Smiths
HR310 - Every Breath You Take, The Police
HR311 - Road To Nowhere, Talking Heads
HR312 - With Or Without You, U2
HR313 - One Hundred Years, The Cure
HR314- Personal Jesus, Depeche Mode
HR315 - Nummern, Kraftwerk
HR316 - Moonlight Shadow, Mike Oldfield


El New Romantic

També en aquesta dècada va sorgir el moviment new romantic que estava
format per músics que s'emmirallaven en David Bowie i el glam de la dècada
anterior, hi barrejaven elements del new wave i donaven gran importància al
vestuari i l'aspecte com es presentaven davant del públic. Varen destacar
els grups Spandau Ballet i Duran Duran, aquests ajudats en el seu èxit per
l'admniració que els va declarar el personatge més popular del moment:
Lady Di.

Spandau Ballet
Duran Duran
















HR317 - True, 1984 (2009), Spandau Ballet
HR318 - Hungry Like The Wolf, Duran Duran


El house

A mitjans de la dècada, el 1985, a la ciutat nordamericana de Chicago i en una discoteca anomenada The Warehouse (el magatzem) s'hi aplegava gent de totes les classes socials i totes les races per primera vegada per ballar uns ritmes que procedien de la música disco dels anys 70. Al principi aquesta música volia trobar
el seu propi so i ritme disco tot allunyant-se del disco anterior, però amb el temps, ja als anys 90, tornà al estil disco més pur. Sempre ha estat una música per ballar i sol tenir una bateria suau i sensual que l'acompanya. El house va donar lloc a molts subestils sempre força electrònics entre els que podem citar el trance, variant que pretenia posar en trànsit hipnòtic i extasiant els seu públic. Entre els molts cantants i grups que conrearen el house en un moment o altre podem citar Björk o Madonna. Escoltem la cançó Qmart del grup 808 State amb la veu de Björk.

HR319 - Qmart, 808 State i Björk.




ESPANYA

La "movida madrileña"

A Espanya, amb la democràcia acabada d'estrenar, es va produir l'anomenada
movida madrileña, patrocinada per l'alcaldia de Madrid que tenia per titular
Enrique Tierno Galván. En la movida s'hi aplegaren músics de diverses tendències
com el post punk de Loquillo y los Trogloditas, Alaska i los Pegamoides
o Siniestro Total, el pop amb influències new wave que va estar representat
per grups com Los Toreros Muertos, Nacha Pop, Gabinete Caligari, Héroes del
Silencio o Radio Futura, i el new romantic, variant més suau i glamurosa del
new wave, amb representants com Mecano.

Loquillo y Los Trogloditas
Alaska y Los Pegamoides


















Siniestro Total
Los Toreros Muertos





























Nacha Pop
Gabinete Caligari
Héroes del Silencio

Radio Futura
Mecano
































HR320 - Rock'n'roll Star, Loquillo y Los Trogloditas
HR321 - A quien le importa, Alsaka y Dinarama
HR322 - Bailaré sobre tu tumba, Siniestro Total
HR323- Yo no me llamo Javier, Los Toreros Muertos
HR324 - Grité una noche, Nacha Pop
HR325 - Cuatro rosas, Gabinete Caligari
HR326 - Entre dos tierras, Héroes del Silencio
HR327 - Veneno en la piel, Radio Futura
HR328 - Aire, Mecano


Uns altres grups, al marge de la movida, seguien el hard rock, com Barón Rojo
o Barricada, el punk, com Kortatu, o una barreja de tecno, metal i ska, com
Celtas Cortos.

Barón Rojo
Barricada




































Kortatu
Celtas Cortos


























HR329 - Resistiré, Barón Rojo
HR330 - Animal caliente, Barricada
HR331 - Tatuado, Kortatu
HR332 - Lluvia en soledad, Celtas Cortos


L'anomenat rock català

Mentrestant, a finals dels 80 i principis dels 90 a Catalunya triomfava l'anomenat
rock català que incloïa grups de tota mena de tendències, des de el hard i heavy
de Sangtraït o Lax'N'Busto fins a les fusions del rock més clàssic amb altres
tendències com Sopa de Cabra, Els Pets, Sau, Gossos o Brams.

Sangtraït
Lax'N'Busto


























Sopa de Cabra
Els Pets






























Sau
Gossos
























Brams















HR333 - El vol de l'home ocell, Sangtraït
HR334 - Qui ets tu?, Lax'N'Busto
5HR33 - Camins, Sopa de Cabra
HR336 - Vine a la festa, Els Pets
HR337 - Boig per tu, Sau
HR338 - Metamorfosi, Gossos
HR339 - Sóc d'un país, Brams



Els anys 90

En aquesta dècada varen sorgir l'anomenat grunge, que derivava de la barreja del
rock més clàssic amb l'anomenat rock alternatiu que procedia del glam rock. La
música d'aquest estil tenia unes guitarres elèctriques molt distorsionades i unes lletres
clarament angoixoses. El grup més destacat d'aquest moviment grunge fou Nirvana.
Contemporàniament va sorgir l'anomenat rock industrial que venia a ser una variant
del hard rock renovat i que criticava els moderns sistemes de control de la
informació; un dels grups més destacats fou Marilyn Manson. D'altra banda la
barreja de so indie amb l'estil new wave -sempre amb l'influència del glam dels
anys 70, va dur l'anomenat britpop, que venia ser una mena de reacció en front del
grunge. Els grup més destacats d'aquest moviment foren Oasis, Blur, Suede o Pulp.
Cal citar finalment la gran varietat d'estils de rock de fusió amb altres músiques com
el funk, el pop rock i el rock psicodèlic, barreja que va definir l'estil dels Ret Hot
Chili Peppers. Un cas particular és el del reggaeton sorgit de la música reggae feta
en castellà i barrejat amb el hip-hop i la música llatina (com per exemple la salsa).
Es diu que el crearen els DJ a finals dels 80 en accelerar els discos de reggae de
33 r.p.m. a 45 per a fer-los més ràpids i ballables. De fet la paraula ve de la barreja
de reggae i maraton (els consursos maratonians de rap). La primera gran figura
d'aquesta música fou el portoriqueny Vico C.


Nirvana
Marilyn Manson



















Oasis














Blur















Suede



















Pulp











Red Hot Chili Peppers


Vico C













RH340 - Smells Like Teen Spirit, Nirvana
RH341 - Beautiful People, Marilyn Manson
RH342 - Don't Look Back In Anger, Oasis
RH343 - There's No Other Way, Blur
RH344 - Welcome To The Pleasuredome,  Suede
RH345 - Common People, Pulp
RH346 - Californication, Red Hot Chili Peppers
RH347 - Soy de la calle, Vico C

3 comentaris:

  1. ese jordi guapo madre mia que pasada como puede ser tan guapo vaya pasada loko,Vaya jambo

    ResponElimina
  2. Jordi no puedo con mi vida d verdad entre este examen y le de mates al final me mato. Dios me bendiga y ojala tu examen sea facil. <3

    ResponElimina